Polskie ścieżki mistrzów Baroku

Data: 
2019.06.07 19:00
Miejscowość: 
Piła
Artysta: 
Orkiestra Arte dei Suonatori i Marcin Świątkiewicz
Polskie_Sciezki_B1_Pila_Small.jpg

7 czerwca po raz pierwszy w Pile wystąpi renomowana polska orkiestra barokowa Arte dei Suonatori. Wykonawcy przedstawią program zatytułowany Polskie Ścieżki Mistrzów Baroku. Inspiracją do jego programu są związki z Polską trzech wspaniałych kompozytorów: Telemanna, Bacha i gdańskiego twórcy Goldberga, których ścieżki przecięły się zarówno w życiu osobistym, jak i muzycznym. Znakomity solista, laureat Paszportu Polityki, Marcin Świątkiewicza (klawesyn) – to dodatkowa zachęta, aby spotkać się z Arte dei Suonatori już w czerwcu.

Piła, 7 czerwca 2019, godz. 19:00
Sala Miejska, ul. Dąbrowskiego 8

Bilety w przedsprzedaży na Ekobilet.pl w cenie 25zł/15zł oraz przed koncertem w cenie 35zl/25zł.

 

Wykonawcy:

Marcin Świątkiewicz – klawesyn
Orkiestra Arte dei Suonatori

Program:

G.F. Telemann - Concerto polonais G-dur TWV 43:G7
J.G. Goldberg – Koncert klawesynowy d-moll DürG 16
J.S. Bach – Suita Orkiestrowa nr 3 D-dur BWV 1068

O programie:

Inspiracją do powstania programu są związki z Polską trzech wspaniałych kompozytorów epoki baroku. Georg Philipp Telemann był w pierwszej połowie XVIII wieku bez wątpienia kompozytorem najbardziej poważanym i popularnym. Nawet Johann Sebastian Bach nie cieszył się taką renomą i był znany głównie w kręgach koneserów i melomanów. Z kolei Johann Gottlieb Goldberg, który należy do kolejnej generacji twórców, był szczególnie ceniony jako wirtuoz klawesynu. Ścieżki tych trzech indywidualności przecięły się zarówno w życiu osobistym, jak i muzycznym.

Telemann pracując w młodości jako Kapelmistrz dworu Księcia Erdmanna II Promnitza przebywał wielokrotnie w Pszczynie i Żarach, gdzie zetknął się z lokalną muzyką ludową. W Concerto Polonoise, bez wątpienia, słychać inspiracje polską muzyką ludową, z której czerpał motywy rytmiczne i melodyczne. Bach od 1736 roku posiadał tytuł nadwornego kompozytora Elektora Saksonii i Króla Polski. Jego Suita Orkiestrowa nr 3 jest dzisiaj najczęściej wykonywana z trąbkami, obojami i fagotem, ale jej pierwsza, oryginalna wersja najprawdopodobniej przeznaczona była na orkiestrę smyczkową. Ostatni z prezentowanych kompozytorów, Johann Gottlieb Goldberg, urodził się w Gdańsku, ale już jako dziesięciolatek udał się w podróż do Lipska, gdzie pobierał nauki u Johanna Sebastiana oraz jego najstarszego syna Wilhelma Friedmanna Bacha. Koncert klawesynowy d-moll to bezsprzecznie niezwykła kompozycja. Jego rozbudowana forma czyni go jednym z najdłuższych koncertów swojej epoki, ale nie powoduje to bynajmniej rozcieńczenia muzycznej treści. Napisany w stylu galant, trafia do dzisiejszego słuchacza pełnymi energii i wirtuozerii częściami zewnętrznymi i emocjonalnymi melodiami części środkowej.