HÄNDEL L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato, Solomon, Hercules

Data: 
2012.02.12 18:00 - 2012.03.25 18:00
Miejscowość: 
Kraków
Artysta: 
Paul McCreesh, Capella Cracoviensis
Paul McCreesh

ORATORIA – znowu, jak rok temu, trzy wielkie oratoria Haendla – wcześniej zaś opery. Znowu jedne z największych i najsłynniejszych utworów baroku, dotąd w Polsce nie grane. Ponieważ zaś do dobrego łatwo się przyzwyczaić (przytoczmy podsumowanie ubiegłorocznego cyklu, w recenzji Dariusza Czai: „Capella Cracoviensis skazana jest na sukces”), spieszno nam uspokoić: przyzwyczajać się można bez obaw. Zaległego repertuaru wystarczy jeszcze na wiele lat!

Co nas czeka w tym roku? Jedynym wspólnym mianownikiem trzech dzieł jest wiecznie świeża, efektowna i sięgająca skrajnych emocji muzyka Haendla. W tym roku prezentujemy po jednym oratorium różnych uprawianych przez kompozytora rodzajów: „L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato”, o przydługim i mylnie włoskim tytule (gdyż jest to oczywiście utwór angielski, podobnie jak inne), to oratoryjnych rozmiarów i technik oda; „Solomon” należy do najbardziej spektakularnie opracowanych muzycznie historii starotestamentowych; „Herkules” to musical drama, oratorium dramatyczne, tym odleglejsze od ortodoksyjnej idei gatunku, że opowiada historię mityczną.

Każde prezentuje jednak sumę doświadczeń i szczyty Haendlowskiej formy: „L'Allegro...” głosami solistów prowadzi zaczerpniętą z Miltona rozmowę między różnymi charakterami ludzkimi (oryginalnie – u Miltona – temperamenty były zaledwie dwa, Haendel i jego librecista, Jennens, dołożyli trzeci – umiarkowany, jako idealny wzorzec moralny), w radosnych ariach i subtelnych, lirycznych ansamblach zmysłowo akompaniuje im wyrafinowany zestaw instrumentów; „Solomon”, z użyciem trąbek i kotłów, głosi pobożność i chwałę wielkiego króla, w międzyczasie roztrząsa jednak dylematy panowania, w których objawia się jego sławna mądrość (kulminacją jest tu przejmujący lament sceny słynnego sądu Solomona: „ocal moje dziecko” – z bólem śpiewa prawdziwa matka). Wreszcie „Hercules”, dla którego domowe pielesze okazują się największą pułapką: choć bohater szczerze chce odpocząć od trudów walk, Dejanira podejrzewa go o romans z branką Lole – jej zazdrość, jak wiadomo z mitologii, źle się dla herosa skończy, choć z drugiej strony (ale cóż to dla niej za pociecha?), został wzięty na Olimp... Przedtem jednak cały zestaw znakomitych arii obu kobiet, ale i proroczy, patetyczny, ciemny, chór „O filial piety! O gen'rous love!” – złowróżbny, gdyż mówiący o miłości. Haendel znał różne oblicza swoich bohaterów – niekiedy zaskakujące do dzisiaj.

Najbliższy koncert już 12 lutego: zachwycające od wielu dekad światową publiczność arcydzieło poprowadzi jeden z najsłynniejszych dziś dyrygentów, Paul McCreesh.

  

nd 12 II 2012Narodowy Stary Teatr 18.00
HÄNDEL L'Allegro, il Penseroso ed il Moderato

Anna Dennis· Gillian Webster  ·  Jeremy Ovenden  ·  Stephan Loges
CC Paul McCreesh

 

nd 4 III 2012Narodowy Stary Teatr 18.00
HÄNDEL Hercules

Ruby Hughes  ·  Michaela Selinger  · Łukasz Dulewicz  · Benjamin Hulett  · Simon Kirkbride
CC Jan Tomasz Adamus

nd 25 III 2012Narodowy Stary Teatr 18.00
HÄNDEL Solomon

Tara Venditti ·  Kristy Swift  ·  Gillian Webster· Krystian Krzeszowiak·  Peter Harvey
CC Alessandro de Marchi

Informacje i rezerwacje biletów pod numerem tel. 12 421 45 66, 602 620 698.