Glass, Nyman, Szymanowski

Data: 
2010.10.29 19:00
Miejscowość: 
Kraków
Artysta: 
Przytocki, Chojnacka, Mikołajczyk-Niewiedział, Marciniec ...
Filharmonia Krakowska

Koncert w ramach Dni Muzyki Organowo-Klawesynowej

Philip Glass – III Symfonia
Michael  Nyman – Koncert na klawesyn i smyczki
Karol Szymanowski – Stabat Mater op. 53

Orkiestra i chór Filharmonii Krakowskiej
Paweł Przytocki – dyrygent
Elżbieta Chojnacka – klawesyn
Anna Mikołajczyk-Niewiedział – sopran
Ewa Marciniec – alt
Mikołaj Zalasiński – baryton

Trzy utwory reprezentujące różne światy dźwiękowe i postawy estetyczne.
III Symfonia Philipa Glassa powstała na zamówienie Würth Foundation dla orkiestry kameralnej ze Stuttgartu i wykonana po raz pierwszy w Künzelsau w lutym roku 1995. Napisana jest na skład kameralny, dlatego muzycy ją wykonujący potraktowani zostali jako członkowie tria czy kwartetu smyczkowego, a nie klasycznie rozumianej orkiestry. Tradycyjny pozostał jedynie układ czteroczęściowego cyklu.
Koncert na klawesyn i smyczki Michaela Nymana pisany był podczas zimy 1994/1995 dla Elżbiety Chojnackiej,  która prawykonała utwór z orkiestrą smyczkową Michaela Nymana 29 kwietnia 1995 w Queen Elizabeth Hall w Londynie. Styl Nymana wyróżnia się niespokojnymi rytmami, przebiegającymi w szybkim unerwionym tempie, a także repetycjami figur dźwiękowych. Utwór budowany jest z odcinków, poddawanych opracowaniu wariacyjnemu i ukazywaniu „tego samego” lub „podobnego” w nowym oświetleniu.
Kantata Stabat Mater op. 53 – na sopran, alt, baryton, chór mieszany i orkiestrę – ukończona została przez Karola Szymanowskiego na początku roku 1926, lecz wykonana dopiero 11 stycznia 1929 w Filharmonii Warszawskiej pod dyrekcją Grzegorza Fitelberga. Uważając, iż język łaciński utracił swe walory uczuciowe, Szymanowski sięgnął w Stabat Mater po polski przekład średniowiecznej sekwencji dokonany przez Józefa Jankowskiego i zachowujący dwadzieścia strof oryginału oraz rytmikę trójwierszy. Stworzył tym samym rodzimy odpowiednik łacińskiego wzorca, łącząc melodykę chorału gregoriańskiego z intonacjami polskich pieśni religijnych i ludowych, zespalając wartości uniwersalne z narodowymi.

Miejsce:

Sala Filharmonii Krakowskiej