Festiwa Oper Barokowych Dramma per Musica

Data: 
2015.09.04 - 2015.09.20
Miejscowość: 
Warszawa

Festiwal to jedyne takie wydarzenie artystyczne w Polsce. W programie m. in. pierwsza (po ponad 280 latach od światowej prapremiery) polska inscenizacja opery „Orlando” G. F. Händla. Łącznie 19 wydarzeń, ok. 100 artystów, w tym 40 solistów.
Organizatorzy zapraszają na interesujące spektakle i koncerty mistrzów baroku, rzadko goszczące w repertuarze krajowych scen muzycznych, m. in. opery: „Agrippina” G.F. Händla (19, 20.09) oraz D. Sarriego: "Didone abbandonata" (16.09), widowisko "Teatro alla Moda" (13,14.09) do słów B. Marcello i muzyki A. Vivaldiego, koncertową wersję opero–baletu „Les indes galantes” J. P. Rameau (11.09) w wykonaniu międzynarodowego zespołu solistów oraz instrumentalistów z orkiestry Il Giardino d’Amore oraz recital znakomitej sopranistki Olgi Pasiecznik, pt. "Tre Donne" (06.09). Wysoki poziom artystyczny gwarantują wybitni śpiewacy, m. in. O. Pasiecznik, A. Radziejewska (która podczas Festiwalu będzie świętowała 20-lecie swojej pracy artystycznej), A. Zamojska, A. Stefanowicz, zespół  "Il Giardino d'Amore". Spektakl "Orlanda" w dn. 8 września zarejestruje, a potem udostępni na: www.ninateka.pl oraz www.muzykotekaszkolna.pl Narodowy Instytut Audiowizualny – partner Festiwalu.
ORGANIZATORZY: Stowarzyszenie Dramma per Musica, Muzeum Łazienki Królewskie i Warszawska Opera Kameralna.
PATRONI HONOROWI: Minister Kultury, prof. M. Omilanowska, Prezydent Warszawy, prof. H. Gronkiewicz-Waltz, Ambasador Niemiec, Pan Rolf Nikel.

GDZIE I KIEDY:
4 – 20 września, Teatr Królewski i Pałac na Wyspie w Łazienkach Królewskich, Warszawska Opera Kameralna, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego, Warszawa
 
Szczegółowe informacje na: http://drammapermusica.pl/,  https://www.facebook.com/drammapermusica.fest
Bilety: Bilety: www.bielty24.pl

KALENDARIUM

4, 5, 8 i 9 września, godz. 19.00 (premiera),  Teatr Królewski w Starej Oranżerii, Muzeum Łazienki Królewskie
Georg Friedrich Händel:  Orlando - Dramma per musica w trzech aktach
Główny wątek fabularny „Orlanda” zaczerpnięty został z jednego z najważniejszych dla kultury europejskiej eposów – „Orlanda Szalonego” Ludovica Ariosta, wydanego w 1516 w Ferrarze. Opowieść ta była inspiracją dla takich artystów jak Tasso, Cervantes, Szekspir, Lope de Vega, Borges, Mandelstam, Vivaldi, Händel, Haydn, Tiepolo, Ingres, Redon, Dürer. „Orlando” to opera stylistycznie stojąca pomiędzy komedią, tragedią i opowieścią fantastyczną. To historia rycerza, który w imię ideałów – w imię miłości, gotowy jest na każdą próbę, ale nie na próbę bezsilności. To opowieść o ludziach zabłąkanych w świecie uczuć jak w gęstwinie leśnej, opowieść o miłości odrzuconej, zranionej, zawiedzionej, szalonej ale również i szczęśliwej.

WYKONAWCY Jakub Monowid - Orlando
Aleksandra Zamojska - Angelica
Artur Janda - Zoroastro
Dagmara Barna - Dorinda
Damian Ganclarski - Medoro
Kierownictwo muzyczne:  Lilianna Stawarz
Reżyseria:  Natalia Kozłowska
Scenografia i kostiumy: Julia Skrzynecka
Światła: Maciej Igielski
Współpraca przy kostiumach: Paulina Czernek – Banecka
Asystent reżysera: Monika Łopuszyńska
Asystent scenografa: Alicja Kokosińska
Royal Baroque Ensemble

6 września godz. 18.00, Pałac na Wyspie w Łazienkach Królewskich
TRE DONNE - koncert kameralny

Wykonawcy:
Olga Pasiecznik (sopran)
Maria Papuzińska (skrzypce), Grzegorz Lalek (skrzypce), Jakub Kościukiewicz (wiolonczela), Ewa Mrowca (klawesyn), Anton Birula (teorba)

Program:
Georg Friedrich Händel (1685-1759)
Lukrezia – Kantata na sopran i basso continuo HWV 145
Sonata triowa g-moll op 5 nr 3
Armida abbandonata – Kantata na sopran, dwoje skrzypiec i basso continuo HWV 105
Sonata triowa F-dur op.5 nr 6
Agrippina condotta a morire – Kantata na sopran, dwoje skrzypiec i basso continuo HWV 110

7 września, poniedziałek, godz. 19.00, Pałac na Wyspie, Łazienki Królewskie
AMOR CRUDEL  - kameralny koncert kantatowy

Program:
A. Vivaldi – Sinfonia z opery „L’Olimpiade”, RV 725
 A. Vivaldi, Amor hai vinto, RV683
 A. Vivaldi, Cessate omai cessate, RV684
 G.F. Handel, Ah, crudel! nel pianto mio, HWV78
 G.F. Handel, Splenda l’alba in oriente, HWV166

Wykonawcy:
 Kacper Szelążek – kontratenor
 Krzysztof Garstka – kierownictwo muzyczne
 Zespół Gradus ad Pranassum w składzie:
 Michał Piotrowski, Joanna Gręziak, Małgorzata Małkiewicz, Anna Wcisło – skrzypce
 Natalia Reichert – altówka
 Maria Ślipska – wiolonczela
 Anna Bator – Kontrabas
 Jan Strojewski – teorba
 Krzysztof Garstka – klawesyn

Kacper Filip Szelążek
Kontratenor ukończył z wyróżnieniem Uniwersytet Muzyczny im F. Chopina w Warszawie w 2014 na studiach licencjackich i jest studentem studiów magisterskich w klasie śpiewu prof. Artura Stefanowicza. Absolwent wydziału elektroniki i technik informacyjnych Politechniki Warszawskiej. Na scenie wcielał się w rolę Nerone z „Koronacji Poppei” Monteverdiego, Nerone z Agrippiny” i Bertarido z Rodelindy G. F. Handla. Koncertował w Filharmonii Narodowej w Warszawie, w Studiu Koncertowym Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego w Warszawie, Filharmonii Szczecińskiej, Rzeszowskiej, Filharmonii w Bratysławie (Słowacja).

10 września, godz. 19.00, Stara Oranżeria, Łazienki Królewskie
Festiwal Oper Barokowych dramma per musica:  BAROK NA PIĘĆ GŁOSÓW - koncert kameralny
W programie najbardziej znane arie i duety G. F. Händla: Orlando, Rodelinda, Julio Cesare, Alcina, Rinaldo.
Wykonawcy to uczestnicy warsztatów mistrzowskich, zorganizowanych w ramach projektu festiwalowego przez Stowarzyszenie Dramma per Musica, wyłonieni w drodze ogólnopolskich przesłuchań:
Helena Poczykowska (mezzosopran)
Aleksandra Świderek (sopran)
Dorota Szczepańska (sopran)
Marcjanna Myrlak (mezzosopran)
Zespół Gradus ad Parnassum pod dyrekcją Krzysztofa Garstki.

11 września, godz. 19.30,  Studio Koncertowe Polskiego Radia im. W. Lutosławskiego
Festiwal Oper Barokowych dramma per musica:  J. P. Rameau: Les Indes galantes – wykonanie koncertowe opery przez międzynarodowy zespół wokalistów i instrumentalistów z Austrii, Francji, Wielkiej Brytanii i Polski.
Marelize Gerber (sopran)
Cecile Achille (sopran)
Natalia Kawałek (mezzosopran)
Sean Clyton (tenor)
Karol Kozłowski (tenor)
David Witczak (baryton)
Dawid Biwo (bas-baryton)
Zespół Wokalny Warszawskiej Opery Kameralnej (przygotowanie Andrzej Borzym jr.)
Zespół „Il Giardino d’amore” pod dyrekcją Stefana Plewniaka

13, 14 września, godz. 18.00, Warszawska Opera Kameralna
Festiwal Oper Barokowych dramma per musica: Teatro alla Moda - spektakl muzyczny z tekstem Benedetto Marcello i  muzyką Antonio Vivaldiego, w reż. Natalii Kozłowskiej
Pod niewinnym tytułem kryje się paszkwil na styl, formę i treści oper XVIII-wiecznej Wenecji, jednak widz – słuchając urzekającej wirtuozerią muzyki Vivaldiego - nie będzie miał problemu ze znalezieniem aktualnych odniesień. Autor szyderczego tekstu piętnował bowiem pokusy, którym twórcy ulegają niezależnie od epoki: muzyczną sztampę i banał, nazbyt lekkie i łatwe scenariusze, komercyjny (jak byśmy dziś powiedzieli ) charakter wystawianych oper oraz wszelką pseudoartystyczną tandetę, schlebianie masowym gustom i nastawienie twórców na szybki zarobek.
Tekst B. Marcella zaskakuje aktualnością, a muzyka Vivaldiego urzeka pięknem i wirtuozerią. W spektaklu zaprezentowane zostaną arie z oper Antonio Vivaldiego (Il Farnace, Il Tigrane, Catone in Utica, L’Olimpiade, Il Giustino). Premiera spektaklu odbyła się 15 września 2013 r. w Auli Starej Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego.
Na scenie zobaczymy m.in. Annę Radziejewską oraz Andrzeja Mastalerza w roli narratora.

Kierownictwo muzyczne: Lilianna Stawarz
Scenariusz: Natalia Kozłowska i Anna Radziejewska
 Reżyseria: Natalia Kozłowska

WYKONAWCY Andrzej Mastalerz - Narrator,
Anna Radziejewska - Diva / Matka wirtuozy,
Sylwester Smulczyński - Alipio Forconi / Pan Procolo,
Kacper Szelążek - Primo uomo,
Dagmara Barna - Primadonna
Royal Baroque Ensemble

16 września, środa, godz. 19.00, , Warszawska Opera Kameralna
Festiwal Oper Barokowych dramma per musica: Domenico Sarri: „DIDONE ABBANDONATA”  - opera
Orkiestra Historyczna przy współpracy z artystami z Czech, Słowacji, Austrii i Holandii przygotowała inscenizację barokowej opery na instrumentach z epoki. To pierwsza opera skomponowana do libretta P. Metastasio, które później było wykorzystywane przez innych kompozytorów jeszcze ponad 50 razy. Tematem opery jest historia Dydony i Eneasza, przedstawiona po raz pierwszy w „Eneidzie” Wergiliusza. Premiera odbyła się w Neapolu 1724, a w 1734 „Didone abbandonata” została wystawiona w czeskim Brnie.

Wykonawcy:
Dydona – Laila Cathleen Neuman (Holandia)
Eneasz – Armin Gramer (Austria)
Jarbas – Roman Hoza (Czechy)
Selene – Michaela Kušteková (Słowacja)
Araspe – Marek Olbrzymek (Czechy)
Osmida – Václav Cikánek (Czechy)

{oh!} Orkiestra Historyczna

Koncertmistrz: Martyna Pastuszka
Kierownictwo muzyczne: Jan Čižmář
Reżyseria: Tomáš Pilař, Patricie Částková
Kostiumy, scenografia: Tomáš Pilař

18 września, godz. 19.30, Sala Kolumnowa Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego, ul. Krakowskie Przedmieście 26/28
Festiwal Oper Barokowych dramma per musica:  Dietrich Buxtehude: „MEMBRA JESU NOSTRI...” – koncert oratoryjny

W imponującym wnętrzu sali kolumnowej Wydziału Historycznego Uniwersytetu Warszawskiego zabrzmi „Membra Jesu nostri patientis sanctissima” („Najświętsze członki naszego cierpiącego Jezusa”) – cykl siedmiu krótkich kantat Dietricha Buxtehude z 1680 r., uznawany za pierwsze luterańskie oratorium. Tekst opiera się na średniowiecznym hymnie „Salve mundi salutare”, opisującym mękę Chrystusa. Siedem części dzieła odpowiada siedmiu ranom Ukrzyżowanego: stopom, kolanom, dłoniom, bokowi, piersiom, sercu i głowie. Każdą z części rozpoczyna i kończy krótka sinfonia (część instrumentalna) oraz chór z tekstami biblijnymi, odwołującymi się do ran Chrystusa. Kolejne zwrotki hymnu „Salve mundi salutare” wykonywane są prze piątkę solistów.
Solistom i Chórowi Kameralnemu Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego pod batutą  Andrzeja Borzyma towarzyszyć będzie zespół Gradus ad Parnassum pod kierownictwem Krzysztofa Garstki.
 WYKONAWCY Dagmara Barna (sopran)
Joanna Lalek (sopran)
Karolina Kuklińska (mezzosopran)
Przemysław Borys (tenor)
Maciej Falkiewicz (bas)
Zespół Gradus ad Parnassum pod kierunkiem Krzysztofa Garstki – klawesyn
Michał Piotrowski, Joanna Gręziak – skrzypce
Maria Ślipska – wiolonczela
Anna Kowalska – teorba
Krzysztof Garstka – klawesyn
Barbara Świderska – pozytyw
Chór Kameralny Collegium Musicum Uniwersytetu Warszawskiego
Andrzej Borzym – dyrygent

 

19.09.2015 godz. 19.00,   20.09.20145, godz. 18.00, Teatr Królewski w Starej Oranżerii,  Muzeum Łazienki Królewskie
Festiwal Oper Barokowych dramma per musica: Georg Friedrich Händel: AGRIPPINA - opera
Niezwykle aktualna czarna komedia polityczno-miłosna, opowiedziana językiem XVIII wiecznej opery, pełna niespodziewanych zwrotów akcji i wirtuozowskich arii. Historia słynnej intrygantki Agrippiny, która po otrzymaniu wiadomości o tragicznej śmierci męża, Cezara Klaudiusza, rozpoczyna misternie utkaną intrygę, której celem jest osadzenie na tronie Nerona, syna z poprzedniego związku. Ceremonię nominowania nowego Cezara przerywa niespodziewana wieść – Klaudiusz został ocalony, a swego wybawcę Ottona powołał na następcę. Agrippina nie poddaje się i próbuje unicestwić plany męża. Wszystko komplikuje Poppea, o którą równie zacięcie jak o tron walczą zarówno Klaudiusz, Neron i Otton. Która namiętność okaże się silniejsza? Miłość czy władza? Kogo wybierze Poppea?
Na „Agrippinę” G. F. Händla z wybitną kreacją Anny Radziejewskiej, która 20 września tą rolą będzie świętowała jubileusz 20-lecia swojej pracy artystycznej, zapraszamy do teatru Królewskiego w Łazienakch. Ubiegłoroczna premiera „Agrippiny” została niezwykle ciepło i życzliwie przyjęta przez publiczność i krytyków, dlatego jej powrót do Teatru Królewskiego z radością powitają szczególnie Ci miłośnicy opery, dla których w ubiegłym roku zabrakło biletów.

kierownictwo muzyczne: Lilianna Stawarz
Reżyseria: Natalia Kozłowska
Scenografia i projekcje: Cezary Koczwarski
Kostiumy: Martyna Kander

Wykonawcy: Anna Radziejewska (Agrippina),
Barbara Zamek (Poppea),
Paweł Kołodziej (Claudio),
Artur Stefanowicz (Ottone),
Michał Sławecki (Nerone)(20.09),
Kacper Szelążek (Nerone)(19.09),
Artur Janda (Pallante),
Bartosz Rajpold (Narciso),
Hubert Zapiór (Lesbo)
Orkiestra Royal Baroque Ensemble pod kierownictwem  Lilianny Stawarz