Alcina - G.F.Haendel

Data: 
2010.12.02 20:00
Miejscowość: 
Kraków
Artysta: 
Les Musiciens du Louvre-Grenoble
Opera Rara

Alcina / George Frideric Handel
Wersja koncertowa

Miejsce: Teatr im. Juliusza Słowackiego w Krakowie

Obsada:
Inga Kalna (sopran) - Alcina
Veronica Cangemi (sopran) - Morgana
Michèle Losier (alt)- Ruggiero
Romina Basso (alt) - Bradamante
Jolanta Kowalska (sopran) - Oberto
Benjamin Bruns (tenor) - Oronte
Luca Tittoto (bas) - Melisso
Capella Cracoviensis Vocal Ensemble
Les Musiciens du Louvre-Grenoble
Marc Minkowski – dyrygent

Jan Tomasz Adamus – przygotowanie chóru

Alcina - to kolejna po Ariodantem opera Handla przeznaczona dla publiczności Covent Garden. Libretto łączy w sobie kilka literackich zapożyczeń – nieznany autor zadaptował Handlowi libretto Antonia Fanzaglii pt. L’lsola d’Alcina, napisane dla Riccarda Broschiego (brata Farinellego); źródło stanowi natomiast inny epizod z Orlanda Szalonego Ariosta, niejednokrotnie wykorzystywany przez kompozytorów. Alcina należy do nielicznych oper Handla, które nie wymagają reklamy. Wspierając się na scenariuszu bardziej zawiłym niż prosta intryga Ariodanta, Handel powołuje do życia fantastyczny świat, po którym błądzą waleczne serca pulsujące głębokim uczuciem. Nowość w porównaniu z innymi operami Handla stanowi obecność prawdziwego chóru, zamiast zespołu solistów. Po raz pierwszy od czasów Rinalda, TezeuszaAmadisa Handel oddał się w służbę „zakochanej czarownicy”. Stworzył niezwykły, zaczarowany świat, w którym dominują miłosne zaklęcia, a magia i czary manipulują uczuciami kochanków. Kunsztowne, zmysłowe arie (m.in. Di, cor mio) przeplatają się z burzliwymi skargami (Ah! mio cor) oraz ariami obnażającymi żarliwe serca i gorący temperament bohaterów (Ama, sospira; Credete). Premiera w roku 1735 wyznaczyła początek wielkiej kariery nowego dzieła operowego, które tylko do końca pierwszego sezonu zostało powtórzone aż 18 razy. Po wznowieniu w Brunszwiku (1738) Alcina zniknęła z operowego repertuaru na dwa wieki, by powrócić na scenę w Lipsku, w latach 30-tych XX wieku. Od tego momentu gości na scenach największych teatrów operowych.