Adamus Jan Tomasz

Jan Tomasz Adamus

Studiował w krakowskiej Akademii Muzycznej oraz w Sweelinck Conservatorium Amsterdam. Występuje w kraju i za granicą z recitalami organowymi oraz koncertami kameralnymi. Z założonym przez siebie zespołem Harmonologia nagrał XVII-wieczne unikaty ze zbiorów wrocławskiej Biblioteki Uniwersyteckiej oraz zrealizował pierwsze polskie wykonania na historycznych instrumentach wielu ważnych dzieł (Pasja wg św. Mateusza, Msza „Koronacyjna”, opery „Griselda” Vivaldiego, „Rodelinda” Händla, „Le nozze di Figaro” Mozarta).
W ramach projektu Kapela Jasnogórska nagrał serię płyt z utworami Marcina Józefa Żebrowskiego i wczesnoromantycznymi dziełami wokalno-instrumentalnymi Józefa Elsnera. W latach 1995-2008 wykładał we wrocławskiej Akademii Muzycznej, a także gościnnie w Universität für Musik und Darstellende Kunst w Grazu. Publikował artykuły na temat ochrony zabytkowych organów oraz praktyki wykonawczej. Nagrał solowe płyty, dokumentujące brzmienie historycznych organów – barokowego instrumentu w świdnickim Kościele Pokoju oraz romantycznych organów Gustava Heinze w kościele ewangelickim w Cieplicach. W latach 2003-2008 szef artystyczny wrocławskiego festiwalu muzyki dawnej Forum Musicum, w okresie 2005-2008 konsultant merytoryczny Międzynarodowego Festiwalu Wratislavia Cantans.
Od 2000 roku dyrektor artystyczny Międzynarodowego Festiwalu Bachowskiego w Świdnicy, od listopada 2008 dyrektor naczelny i artystyczny krakowskiego chóru i orkiestry Capella Cracoviensis, którą wprowadził na drogę modernizacji, czyniąc z niej dynamiczny zespół muzyki dawnej, grający w zgodzie z historyczną praktyką wykonawczą. Z CC realizuje liczne projekty, wykonując – często po raz pierwszy w Polsce – zaniedbane dotąd arcydzieła, jak szereg oper i oratoriów Händla, wiele uwagi poświęcając muzyce polskiego baroku (Mielczewski, Pękiel, Gorczycki, we współpracy z najlepszymi międzynarodowymi zespołami instrumentów dętych), a także zaznajamiając krakowską publiczność z solowymi obsadami wokalnymi w oratoryjnych dziełach Bacha.