Nowy sezon CC 2011/ 2011

Capella Cracoviensis

VERBA ET VOCES MUZYKA W KRAKOWIE MUZYKA W MAŁOPOLSCE.

Nowy sezon Capelli Cracoviensis skonstruowany jest wedle znanej receptury Hitchcocka: najpierw trzęsienie ziemi, a potem napięcie rośnie. Trzęsieniem ziemi jest z pewnością wielka Msza h-moll Bacha w solowej obsadzie, przygotowana przez Andrew Parrotta, czyli jednego z ojców naukowego i artystycznego sukcesu koncepcji wykonawczej, wg której muzyka Bacha powinna być wykonywana bez użycia chóru. Koncepcja ta faktycznie wstrząsa światem muzycznym od lat 80. XX wieku – i skutki tych wstrząsów są dziś już oczywiste. Rzecz dotyczy przecież najświętszego muzycznego sanktuarium – muzyki Bacha, która nagle odarta ma zostać z tradycyjnego brzmienia chóralnego! To jednak rezygnacja, która generuje zyski – a jakie, przekonają się słuchacze koncertów w Tarnowie i Krakowie już 10 i 11 września. Dodatkowo, dzięki występującemu gościnnie z CC znakomitemu trębaczowi Jean-François Madeufowi, dostaną wyjątkową rzadkość: brzmienie autentycznej barokowej trąbki naturalnej, na której nie mają odwagi grać trębacze z większości zespołów muzyki dawnej.

Kolejnym wydarzeniem będzie największa msza Mozarta, którą bynajmniej nie jest Requiem, lecz również niedokończona Msza c-moll – dzieło wyrosłe ze studiów Mozarta nad fugami Bacha i oratoriami Haendla, a zatem najbardziej barokowo-polifoniczna msza klasycyzmu. Po takiej parze, by napięcie wzrastało, zaproponować można wyłącznie Missę Solemnis Beethovena, może najbardziej monumentalne dzieło w historii muzyki, a z pewnością najbardziej spektakularne zamknięcie wielkiej triady mszy, przekształcających europejską tradycję kompozycji liturgicznych. Rzadko podejmowane dzieło wykonane będzie przez orkiestrę instrumentów dawnych (prawdopodobnie po raz pierwszy w Polsce), co pozwala muzyce nabrać przejrzystości uwydatniającej wielkość konstrukcji.

 

CARTE BLANCHE. Październikowe koncerty (27 i 28 X) przyniosą zmianę klimatu – w ramach cyklu Carte Blanche znany już publiczności wybitny oboista Alfredo Bernardini grać i prowadzić będzie muzykę taneczną oraz program “Złoty wiek oboju”, skupiony na urokliwym brzmieniu barokowego wcielenia tego instrumentu.

Listopad otwiera tradycyjne Requiem Mozarta (1 XI), realizowane przez kolejnego wybitnego dyrygenta – tym razem usłyszymy interpretację Fabia Bonizzoniego, znanego jako szef słynnego zespołu La Risonanza. Miesiąc kończy się zaś cyklem Imponderabilia, w tym roku poświęconym muzyce... barokowej. Imponderabilia od 20 XI do 4 XII przybliżać będą rzadko odwiedzane zakamarki repertuaru XVII i XVIII wieku, bez znajomości których obraz epoki jest bardziej niż niekompletny.

OPERA i STARA EUROPA.Grudzień upłynie pod znakiem opery oraz przygotowań do Świąt. Opera, wyreżyserowana przez Cezarego Tomaszewskiego (znanego już jako inscenizator błyskotliwego ubiegłorocznego “Wesela Figara” oraz madrygałowego koncertu “Bar.okowa uczta”) pojawi się już 9, 10 i 11 XII – “Orfeo ed Euridice” Glucka, arcydzieło prowadzące z baroku do klasycyzmu zamknie całoroczny cykl koncertowy Verba et Voces.

SYLWESTER I NOWY ROK. Sam rok 2011 zakończy się wyjątkową operą Haendla “Tamerlano”, z wielką rolą tenorową Bajazeta (31 XII, 1 I). Do Świąt przygotowywać będzie słuchaczy skojarzona z Adwentem muzyka wokalna, wykonywana w kościołach w ramach cyklu Stara Europa, przypominającego tradycje muzyczne powiązane z przebiegiem roku liturgicznego

Źródło: CapellaCracoviensis